جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان

فواید تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین یکی از مفیدترین فرآورده‌های غذایی است که از طیور به دست می‌آید. این ماده غذایی شگفت‌انگیز‌، سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. اگر کودک شما رشد کندی دارد یا کم وزن است، زود به زود بیمار می‌شود، کم‌خونی دارد و یا دچار آسم و آلرژی است، استفاده از تخم بلدرچین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در این مقاله قصد داریم تا با فواید تخم بلدرچین برای کودکان بیشتر آشنا شویم و ببینیم چه زمانی می‌توانیم دادن زرده بلدرچین به نوزاد را شروع کنیم.

ارزش غذایی تخم بلدرچین

تخم بلدرچین به دلیل خواص بی‌نظیر و فراوان، به طور گسترده ای در سراسر جهان مصرف می‌شود. اندازه آن نسبتاً کوچکتر از تخم مرغ و اردک است اما  نسبت زرده به سفید در آن، در مقایسه با تخم مرغ معمولی، بیشتر است. تخم بلدرچین در هر 100 گرم، حدود 158 کیلوکالری انرژی، 13 گرم پروتئین، 11 گرم چربی، 3.65 میلی گرم آهن و 226 میلی گرم فسفر دارد.

یکی از خواص تخم بلدرچین، بالا بودن ویتامین B در آن است. این ماده غذایی مفید در مقایسه با تخم مرغ، شش برابر بیشتر ویتامین B1 دارد. میزان ویتامین B2 در تخم بلدرچین نیز 15 برابر تخم مرغ است. تخم بلدرچین، همچنین حاوی پروتئین، کلسیم، منیزیم و پتاسیم زیادی است که به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. یکی از مهم‌ترین فواید تخم بلدرچین برای کودکان، کمک به رشد و وزن‌گیری آنها است. این ماده غذایی به دلیل اینکه پروتئین بسیار بالایی دارد، به عنوان یک غذای معجزه آسا برای رشد کودکان شناخته می‌شود.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان چیست؟

ارزش غذایی بالا مشخصه اصلی تخم بلدرچین است اما این ماده غذایی مفید برای درمان و پیشگیری از بسیاری از مشکلات بدن کودکان نیز مفید است. از این جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.    سیستم ایمنی بدن کودک را بهبود می‌بخشد

همانطور که می‌دانید، پروتئین عنصری است که نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی کودکان دارد. قدرت مقابله با عوامل بیماری‌زا در نوزادان زیر 1 سال خیلی زیاد نیست. بنابراین شما باید پروتئین دریافتی کافی را برای آنها تأمین کنید. یکی از منابع خوب پروتئین، می‌تواند تخم بلدرچین باشد که هم برای کودکان دارای تاخیر رشد کمک کننده بوده و هم سیستم ایمنی بدن آنان را تقویت می‌کند.

تخم بلدرچین همچنین به افزایش سطح «هموگلوبین» در خون کمک می‌کند و برای کم خونی درمان خوبی محسوب می‌شود. علاوه بر این، مصرف منظم تخم بلدرچین می‌تواند از کلیه‌ها، کبد و کیسه صفرا مراقبت کند. این ماده غذایی مفید، حافظه و فعالیت سالم مغز را نیز افزایش می‌دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد کودکانی که به طور منظم تخم بلدرچین می‌خورند حافظه بهتری نسبت به کودکانی دارند که به ندرت از آن استفاده می‌کنند.

2.    با کم خونی مقابله می‌کند.

یکی از مهم‌ترین فواید تخم بلدرچین برای کودکان، داشتن آهن زیاد است. این ماده مغذی نقش مهمی در تولید گلبول‌های قرمز خون و تشکیل هموگلوبین دارد که در افزایش سطح اکسیژن در بدن نقش دارد. با حفظ مصرف کافی آهن، می‌توان از کم خونی کودکان جلوگیری کرد. به خاطر داشته باشید، کمبود آهن می‌تواند بر رشد هوش، رفتار و مهارت‌های حرکتی نوزادان تأثیر زیادی داشته باشد.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان
فواید تخم بلدرچین برای کودکان

حتما بخوانید: پرورش جوجه بلدرچین (شرایط سالن، تهویه و…)

3.    باعث سرعت گرفتن رشد مغز می‌شود.

تخم بلدرچین یکی از انواع مواد غذایی است که حاوی «کولین» بالا است. این عنصر می‌تواند به بهینه سازی رشد مغز در کودکان، بهبود حافظه، قدرت تفکر و تمرکز بهتر کمک کند. با دادن تخم بلدرچین به کودکان نوپا، یک ماده مغذی عالی برای رشد مغز فراهم خواهید کرد.

4.    برای محافظت از چشم‌ها مفید است | فواید تخم بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین حاوی ترکیباتی است که برای چشم بسیار مفید هستند. این ترکیبات می‌توانند با فیلتر کردن نور آبی، به خصوص در نوزادان و کودکان، به محافظت از چشم در برابر آسیب کمک کنند. کودکان همیشه ممکن است که در معرض نور آبی ناشی از نور خورشید، صفحه تلویزیون یا کامپیوتر قرار بگیرند. این نور برای افراد بزرگسال مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما در چشم کودکان که هنوز مکانیسم دفاعی در مقابل این اشعه را ندارند، در مدت طولانی ممکن است مشکل‌ساز باشد. از دیگر فواید تخم بلدرچین برای کودکان دارا بودن مقدار بالای ویتامین A است. این ماده غذایی، به عنوان یک منبع غنی از ویتامین A، از پیشرفت آب مروارید جلوگیری می‌کند. همچنین فعالیت آنتی اکسیدانی این ویتامین ضروری، منجر به دید بهتر می‌شود.

5.    سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

یکی از مهمترین دلایلی که متخصصان اطفال در سراسر جهان به والدین پیشنهاد می‌کنند تخم بلدرچین را در سبد غذایی کودکان بگنجانند این است که از نظر ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیار غنی است. پروتئین تخم بلدرچین به میزان قابل توجهی بالا است و سرعت رشد کودکان را تقویت می‌کند. علاوه بر این، تخم بلدرچین دارای مقدار قابل توجهی ویتامین B1 نیز هست که برای رشد اولیه کودک بسیار ضروری است. در حقیقت، میزان ویتامین B1 تخم بلدرچین حتی بیشتر از مقدار ویتامین B1 موجود در تخم مرغ است.

6.    سرفه و آسم را درمان می‌کند.

اگر کودک شما به صورت مزمن مشکلات سرفه و آسم دارد، می‌توانید از تخم بلدرچین برای بهبودی و درمان این مشکل استفاده کنید. تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی حیاتی است که به کودک در مبارزه با مشکلات سرفه و آسم کمک می‌کند. همچنین پروتئین بالا در این ماده غذایی، به افزایش مصونیت کلی و سیستم ایمنی کودک منجر خواهد شد.

فواید تخم بلدرچین برای کودکان
فواید تخم بلدرچین برای کودکان

حتما بخوانید: خواص شگفت انگیز تخم بلدرچین چیست؟ + معایب آن

7.    کمک به رشد بهتر بدن کودک

یکی از مهم‌ترین خواص تخم بلدرچین، کمک به رشد بهتر در کودکان است. این ماده غذایی، مقدار زیادی پروتئین به رژیم غذایی کودک اضافه می‌کند که برای فرآیندهای بدن مورد نیاز است. پروتئین در بدن تجزیه شده و برای ساخت و ترمیم سلول‌ها، عضلات، بافت ها، استخوان و رگ‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین پروتئین، رشد کافی و سالم بدن کودک را تضمین می‌کنند.

8.    انرژی بالایی به بدن می‌رساند.

یکی دیگر از فواید تخم بلدرچین برای کودکان، انرژی‌ زا بودن آن است. این ماده غذایی مفید با داشتن تقریبا 6 گرم پروتئین در هر وعده، گزینه خوبی برای صبحانه است و می‌تواند سطح انرژی بدن کودک را در طول روز بالا نگه دارد.

از چه سنی می‌توانیم از تخم بلدرچین برای تغذیه کودک استفاده کنیم؟

کودک از حدود 9 ماهگی شروع به مصرف غذای جامد می‌کند، بنابراین می‌توانید دادن تخم بلدرچین را با دادن زرده بلدرچین به نوزاد، شروع کنید. اگر کودک 1 تا 3 سال دارد، می توانید روزانه یک تخم بلدرچین را با زرده و سفیده به کودک بدهید. کودکان بین 3 تا 7 سال بسته به ظرفیت هضم فردی، می‌توانند روزانه 2-1 تخم بلدرچین مصرف کنند. کودکان بالای 7 سال هم می‌توانند حدود 3 تا 2 تخم بلدرچین، در شبانه روز مصرف کنند.

حرف آخر فواید تخم بلدرچین برای کودکان

فواید تخم بلدرچین برای کودکان بی‌شمار است. تغذیه مرتبط با این ماده غذایی اعجاب انگیز که حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید است، باعث رشد بهتر نوزادان و کودکان می‌شود و به بهبود کم‌خونی و فقر آهن کمک می‌کند. همچنین مصرف منظم آن، به بالا بردن سطح سیستم ایمنی بدن کودک منجر می‌شود، بینایی را بهبود می‌دهد و به بهبود نسبی آسم و آلرژی در کودک کمک می‌کند. البته به یاد داشته باشید برای اینکه حداکثر سود را از تخم بلدرچین ببرید و مواد مغذی این ماده غذایی مفید از بین نرود، از زیاد پختن آن اجتناب کنید. تنها دو دقیقه برای پخت کامل تخم بلدرچین کافی است و دقت کنید تا بیش از 4 تا 5 دقیقه آن را نجوشانید تا از تمام پروتئین، ویتامین و مواد معدنی موجود آن بهره‌مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *